lørdag den 30. maj 2009

Familie-weekend...



Sidste weekend stod i familiens tegn. Hver andet år, tager vi en hel weekend sammen, min fars søskende, deres børn, svigerbørn og børnebørn. Altså mine fastre, onkel og deres "afkom" ;-))

Denne gang var det min familie på Sjælland, der stod for arrangementet. Vi havde lånt en nybygget koloni i nærheden af Slagelse. Rigtig dejligt sted, med udsigt til Storebæltsbroen. Vejret var med os, det blæste godt nok kraftigt de fleste af dagene, men solen var fremme. Vi fik meget lidt regn en af dagene, men det var tørt igen indenfor meget kort tid... så alt i alt en SKØN weekend.


Et kig hen i mod nogen af værelserne...

Storebæltsbroen i det fjerne...

Vi voksne snakkede og snakkede og snakkede... de fleste af os ses nemlig kun på familieweekenden... vi bor meget spredt omkring. Det meste af Jylland og Sjælland bliver befolket af os, men så har jeg familie i Sverige, så det er desværre ret sjældent vi ser hinanden. Det er derfor så dejligt, at vi så ses i flere dage. Der er jo ligesom ret meget, der skal indhentes.
Børnene bliver også så store - mine er de ældste, og nu har min den ældste sin kæreste med, for første gang. Den yngste - min fætters - er kun lige 7 måneder. Så der er alt indenfor 20 år og de 7 måneder...

Men hold op, det bliver bare så meget nemmere for hver gang vi ser hinanden. Børnene ser lige hinanden an i lidt tid, de kan jo også knap kende hinanden fra gang til gang. Men så skal jeg da lige love for, at så går snakken, legen, og især fodboldkampene. Danmark mod Sverige ;-)) Ja, altså når vi nu ikke kan med de professionelle, så er det da godt vi klarer vores familie landskampe... Danmark vandt de fleste af kampene - SÅDAN ;-))

Denne gang skulle min onkel og tantes guldbryllup også holdes. Maden kom udefra - og sikke en skøn middag. Lidt fest, taler og sange. Min far, mor og to fastre skal til Sverige senere på sommeren, for at holde fest for dem igen. Sammen med deres venner og deres familie deroppe fra... men dejligt "vi unge" også fik lov, at fejre dem...

Guldbrudeparret under en sang med serpentiner...
Men så - ja, desværre skete der noget rigtig, rigtig træls noget...

Lørdag morgen, dagen efter festen, bliver jeg vækket ved, at min mor kommer helt forstyrret og forvirret ind på mit værelse og udbryder:
Svend har haft indbrud i sin bil!!!
Øhhh hvad - siger jeg bare...

Det viser sig så, at min bror har fået smadret de to sideruder, i passagersiden. Det skal siges, at der holder ca. 10 biler på parkeringspladsen. Den ene bil næsten større end den anden, vi snakker jo, at flere af bilerne er købt i Sverige - så det er ret dyre biler. Flere af bilerne havde deres GPS liggende frit fremme... den bil der holdte ved siden af min brors, er vores onkels. En ret dyr - ca. 2,3 millioner i danske penge - BMW, som INTET hærværk havde fået lavet. Meget underligt - han kom ret hurtigt op af sengen.


Hvor er dit kamera?


Spørger min mor... inde bag skærmen, på bordet, svarer han... ja, fint nok. Det er så bare sådan, at de båt-nakker til tyveknægte, har været inde i vores hus. De havde smadret et glasvindue i køkkendøren, UDEN vi havde hørt noget som helst... for f......, hans MEGET dyre kamera var væk, tasken med alle ledninger, selv betjeningsvejledningen var væk. Kameraet var købt 1. marts i år, så han kendte det ikke fuldt ud endnu, da det var så stort og kompliceret. Han bruger det på sit job, han er selvstændig, og er afhængig af et godt kamera. I bilen havde de taget hans 2 uger gamle laptop!!! Jamen for..... kan det være mere uheldigt... Han er typen, at når der skal købes noget, så køber man det dyre, så kamera og laptop er samlet en købspris på lige omkring 75000 kr!!! Med tilbehøret til kameraet... så det er vildt mange penge... hans forsikringsmand var heller ikke specielt glad for ham...

Jeg nævnte det ikke i beretningen om yngstes konfirmation - men den flotte gamle bil, som hun blev kørt fra kirken til spisestedet i, fik smadret bagruden ved hærværk, i mens vi sidder og spiser - og hvis bil var det? Godt gættet - min bror havde lånt den 49 år gamle Cadillac af en kammerat... så de har haft ringet nærmest Verden rundt, for at finde en bagrude til den gamle bil. Det var lige blive ordnet, og så sker det her for min bror. Hvor uheldig har man næsten lov, at være?

Der er gået denne her uge - hvor jeg jo sagtens kunne have skrevet om det op til flere gange. Men tanken om, at de har været inde i vores hus, i mens vi har sovet har faktisk skræmt mig så meget, at hver gang jeg prøvede at sætte mig for at skrive, kom "angsten" igen. Jeg store stærke, halvgamle tøs, kan jeg blive skræmt af det? Ja, det kan jeg love jer for jeg er blevet. Tanken om, at vores børn, de gamle og alle os andre, har ligget og sovet, i mens nogen har moret sig med, at smadre, øve hærværk og stjæle vores/hans ting - det har bare været for meget... øv, hvor har jeg været neurotisk på fuld-tid, i denne uge... kan mærke, at det er lidt på retur nu, da jeg er kommet hjem, og tænkt det igennem rigtig mange gange. De ved jo heller ikke hvor vi bor, vi er som sagt spredt ud over mange byer - men alligevel...

Politiet blev selvfølgelig kontaktet - kom de? Øhhhh nej, det gjorde de så ikke. Heller ikke selvom de havde været INDE i vores hus. Nej, der blev bare optaget rapport. Oven i købet, blev røret smidt på 2 gange, da der var noget der var vigtigere end sådan et lille indbrud og hærværk!

Det der også er så ADR! at tænke på er, at den sidste af mine fætre gik i seng omkring kl. 0315, min anden fætters kone var oppe omkring kl. 0630/0700, da den yngste på 7 måneder skulle have mad. Hun går derfor ud i køkkenet, og ser ruden er smadret. Så det er på så kort tid, at det hele er sket - har de mon holdt øje med os?

De to aftener, går jeg faktisk rundt og låser og tjekker døre. Min ene fætter siger til mig:


Hold op du er neurotisk - der sker jo ikke noget, vi er jo så mange samlet - hvad er du bange for?


Ok - det kan godt være han har en neurotisk kusine, men jeg fik jo ret. Man kan åbenbart ikke stole på noget som helst - i øjeblikket... øv, hvor er det træls. Mest for min bror - synes ærlig talt, det er ret synd for ham. Han er heldigvis typen, der tager det med et smil. Men hvor er det synd, alligevel... Hvor er det forfærdeligt, at man ikke kan være på weekend sammen, uden andre skal komme og sætte dagsordenen - for det gjorde de faktisk lidt for os, resten af weekenden...

Nå, men hjem kom min bror og svigerinde - og bilen kan laves, kamera, tilbehør og laptop kan købes igen - men alligevel....

Heldigvis havde vi i det store hele, en rigtig dejlig og skøn weekend. En af dagene kørte vi til Gavnø Slot, rigtig dejlig tur. Desværre var alle de smukke tulipaner meget på det sidste, men en smuk og skøn have...
Men indbruddet og tyveriet, det sætter spor, ja det gør...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar